Software Opleidingen


Wij werken samen met

BizzCo werkt samen met opleidingsinstituut LOI BizzCo werkt samen met opleidingsinstituut NTI

BizzCo werkt samen met opleidingsinstituut NHA BizzCo werkt samen met opleidingsinstituut NCOI


BizzCo werkt samen met Sisow payment innovations

de Kempen in bedrijf


In een fractie van een seconde de aandacht trekken


door Tessa de vos


In het huidige digitale tijdperk zijn websites en emails niet meer weg te denken binnen het communicatieplan van bedrijven. Maar waarom zijn zoveel bedrijven ontevreden over hun website en wat verwachten ze er eigenlijk van? En hoe belangrijk zijn zoekmachines nu werkelijk?
We zijn in gesprek met Tessa de Vos en Jan Paul Barentsen van Bizz'Co, specialisten in grafische toepassingen en automatisering.

Tessa: Om maar gelijk de eerste illusie de nek om te draaien, ik ken geen enkel bedrijf wat het alleen maar van zijn website hoeft te hebben. Een website is een onderdeel van je totale communicatieplan en vervult een rol zoals ook je brochure, advertenties en de telefoon dat doet. De truc zit hem er in om alle media optimaal te benutten en ze gezamenlijk in te zetten, zodat ze elkaar onderling versterken. Je moet dus goed nadenken welke rol je website zal spelen in dat totale communicatieplan.

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen als je met je bedrijf online wilt gaan, is "wat is de functie van mijn website?". In feite moet je dat in 1 zin kunnen samenvatten. Is het een verkoopkanaal, puur informerend of is het de bedoeling vertrouwen te wekken bij je (potentiële) klanten? Als je dat eenmaal hebt gedefinieerd heb je een goede basis om een website te bouwen. Het wordt dan ook makkelijker om je verwachtingen vooraf te bepalen en naderhand te meten of deze ook gehaald worden.

Jan Paul: Een website heeft natuurlijk veel technische mogelijkheden. Snelle interactie met de bezoeker die zelf een handleiding kan downloaden of een bestelling kan plaatsen, compleet met betaling. Een bedrijf kan zeer makkelijk met een onderhoudsmodule zoals wij leveren, zelf de website actueel houden. Stel je voor dat je een nieuwtje hebt, dan staat dat binnen een kwartier full color zonder kosten op je website en met een emailtje zijn je relaties snel op de hoogte. Probeer maar eens een gedrukte fullcolor mailing binnen die tijd bij de klanten naar binnen te gooien. Dat is echt de grootste kracht van internet.

Maar vergis je daarmee niet in de waarde van een gedrukte brochure. Een website moet bewust door de bezoeker bezocht worden. Een brochure ligt constant op tafel en of je het wilt of niet, je ogen gaan er toch steeds even overheen. Je kan met een brochure ook iets tastbaars achterlaten na een acquisitiegesprek. Juist de combinatie van verschillende communicatievormen versterkt elkaars werking. Daarmee willen we nu ook weer niet zeggen dat je alles altijd maar in moet zetten. Het moet wel zijn doel dienen. Zo heeft niet elk bedrijf grote billboards langs de snelweg staan en zal een klusbedrijf om de hoek meer reactie krijgen op een kaartje bij iedereen in de bus dan een website, ook al staat deze op nummer 1 bij Google.

Tessa: En nu we het toch over Google hebben, dat is een verhaal apart. Een prachtig hulpmiddel om nog enigszins de weg te vinden in het enorme aanbod op internet. En iedereen is druk bezig om die felbegeerde eerste plek te bemachtigen. Want iedereen denkt dat eenmaal op die eerste plek, de klanten binnen stromen en als je daar niet staat je ze dus allemaal mis loopt.

Stel, je wilt je tante in Utrecht een bloemetje sturen en je zoekt dus naar een bloemist. In de regio Utrecht zijn dat er ruim tweehonderd. Als alle websites van die bloemisten op dezelfde wijze geoptimaliseerd zouden zijn voor vindbaarheid bij Google, en dus allemaal "gelijke rechten" hebben op die eerste plaats, dan is er maar één nummer 1 positie en één eerste pagina met de eerste tien bloemisten. Dat betekent dat tien bloemisten dus op die eerste pagina staan, maar 190 anderen niet en die moeten dus op een andere manier de potentiële klant naar hun website zien te krijgen. De kans is vele malen groter dat je bij die honderdnegentig hoort dan bij de lucky 10. Dan mag je je als bedrijf terecht afvragen waar je je aandacht moet gaan leggen.

Google helemaal negeren dan maar?

Jan Paul: Nee, uiteraard niet. Het blijft een prachtig hulpmiddel. De situatie zoals hierboven geschetst is natuurlijk ook niet helemaal realistisch. Niet alle websites zijn namelijk op dezelfde wijze geoptimaliseerd voor zoekmachines. We beschrijven deze situatie even zo extreem om bedrijven bewust te maken van de verwachtingen die ze van een zoekmachine mogen hebben. Want vreemd genoeg voert deze toppositie dusdanig de boventoon, dat het in veel gevallen belangrijker is om gevonden te worden dan hoe je jezelf presenteert op het moment dat je daadwerkelijk gevonden bent.

En daarmee is direct de tweede illusie uit de wereld. Denken dat het niet uitmaakt hoe je in beeld komt als je maar op internet staat is echt niet waar. Op het moment dat een bezoeker je website betreedt zul je direct zijn aandacht moeten vangen. Daarbij is de uitstraling wel degelijk een belangrijke factor. Hiermee kun je interesse wekken of juist mensen afschrikken.

En daarmee vat je het eigenlijk helemaal samen. Er komen dagelijks vele advertenties, brochures, leaflets en websites voorbij. En het is de kunst om nu nét de jouwe op te laten vallen, zodat je de aandacht hebt. Dan heb je de kans als bedrijf om te vertellen wat je te verkopen hebt en zul je je verder als bedrijf moeten bewijzen. Dan gaat het over de kwaliteit van je product of dienst, je service en bijvoorbeeld je vakkennis. Dat is je daadwerkelijke kerncompetentie wat een basis biedt om een langdurige relatie met je klanten op te bouwen.

[terug]