Software Opleidingen

Wij werken samen met

BizzCo werkt samen met opleidingsinstituut LOI BizzCo werkt samen met opleidingsinstituut NTI

BizzCo werkt samen met opleidingsinstituut NHA BizzCo werkt samen met opleidingsinstituut NCOI

BizzCo werkt samen met Sisow payment innovations

Eindhovens Dagblad

Met z'n allen bovenaan in Google

door Debbie Langelaan

Vrijwel alle bedrijven in Nederland hebben de afgelopen jaren een website laten maken. Maar zo'n digitaal visitekaartje moet ook nog te vinden zijn tussen miljoenen anderen, dus wordt er gevochten om een gunstige plaats in de meest gangbare zoekmachines. Iedereen wil bovenaan in Google staan. Is dat zinvol of loopt men elkaar een beetje gek te maken? En hoe werkt het eigenlijk?

Tessa de Vos (40) kan met een paar muisklikken laten zien wat ze bedoelt. Op haar scherm verschijnt een kleurrijk tafereel van een regenboog, bloemetjes en bijtjes en zwevende tekstjes die je kunt aanklikken. Hier heeft duidelijk iemand zijn ziel en zaligheid ingelegd. Alleen: het is niet de site van een winkel voor macrobiotische voeding, maar van een bureau dat cursussen verzorgt in acquisitie. Je kunt daar leren om klanten te werven. "Ik kreeg toevallig een telefoontje van dit bureau en het leek me prima. Wij willen ons bedrijf de komende jaren uitbreiden en ik wil me toeleggen op klantenwerving. Maar toen ik de folder en de site zag, knapte ik af. De sfeer die dit uitstraalt, past natuurlijk totaal niet bij het efficiënt zakendoen dat je daar kunt leren."

En zo komen De Vos en haar partner Jan Paul Barentsen ze vaak tegen: bedrijven die er alles voor over hebben om zichtbaar te zijn, met hun site bij de eerste tien van Google willen staan, maar zich niet afvragen hoe. Bizz'Co, zoals het bedrijf heet dat zij in Bladel hebben, verzorgt grafische toepassingen en automatisering. "Er is een enorme focus op Google", zegt De Vos. "Bedrijven denken dat ze omzet missen als ze niet bij de eerste tien vermeldingen staan. Maar ja, er kunnen er toch maar tien in de top-10. En dan wordt er voor het maken van de site even een handige buurjongen bijgeroepen. Ik vraag dan altijd: zit die buurjongen ook bij jullie aan de vergadertafel?"

Professioneel

Maar er zijn ook professionele bedrijven die voor een hoge notering bij Google en andere zoekmachines kunnen zorgen. Die staan zelf natuurlijk stuk voor stuk bovenaan. En inderdaad: het intikken van Top10-positie geeft tientallen hits. Helaas belt het bedrijf dat precies deze naam draagt, niet terug. Kennelijk wil het zijn geheim niet prijsgeven. Het bureau Tribal heeft daar minder moeite mee. Operationeel manager Heini van Bergen wil althans de grote lijn wel schetsen. Volgens hem is er geen sprake van trucs, maar simpelweg van de goede zoekwoorden gebruiken. Hamvraag voor de medewerkers van Tribal, met ruim veertig vaste medewerkers gevestigd in Den Bosch, is: op welke woorden zoekt de doelgroep die je wilt bereiken? Zoekt de secretaris die taarten moet bestellen voor het hele bedrijf omdat er een grote order is binnengehaald, op 'bakker', 'bakkerij', 'banketbakkerij' of tikt hij in 'taartenbezorglijn'? En is het zinvol om voor de zekerheid maar al die woorden te vermelden op de site? Volgens Van Bergen is het gebruik van de juiste steekwoorden niet alleen een kwestie van gevoel. Er komen databases van zoekmachines aan te pas, waaruit te destilleren valt welke zoekopdrachten populair zijn.

Een bedrijf als Tribal krijgt die gratis van Google en Yahoo en andere zoekmachines, omdat zij klanten aanbrengen bij deze bedrijven. "Onze klanten adverteren via de gesponsorde koppelingen die je ook krijgt als je een zoekopdracht intikt." Over de tarieven die bedrijven moeten betalen voor de diensten van Tribal wil Van Bergen niet uitweiden, want "dat hangt heel erg af van de afspraken". Een bedrag tegen de duizend euro als 'instap' en tegen de honderd euro maandelijks voor 'onderhoud' (om de site bovenin te houden) is echter niet ongebruikelijk.

Gemiste kans

Van Bergen mist net als De Vos van Bizz'Co, wel eens het kader waarbinnen de topzoveel-notering van een bedrijf zou moeten vallen. "Het is eigenlijk de bedoeling dat zo'n site binnen een pr- en marketingbeleid past, maar in de praktijk is dat er vaak niet of het wordt niet op elkaar afgestemd. Dan voert een bedrijf bijvoorbeeld een dure tv-campagne met acties, maar daarover zie je dan niets terug op de website. Ik vind dat een gemiste kans." Ook De Vos moet regelmatig tegen bedrijven zeggen: denk eerst eens na over wat je wilt. Wat is je doelgroep, hoe kun je die het beste bereiken en hoeveel geld kun je eraan uitgeven? "Zorg eerst eens voor een behoorlijk visitekaartje en postpapier, waar trouwens ook je website op vermeld staat. Houd het eenvoudig: als je weinig budget hebt, kun je ook een website van één pagina laten maken." De Vos acht het zelfs denkbaar dat een bedrijf ervoor kiest om niet op internet te gaan. "Het hoeft niet, hoor. Een kaartje in de bus gooien bij de mensen kan ook."